Vrienden van Volgas,
we gaan met de deur in huis vallen: we hebben jullie hulp nodig, en wel nu. De komende maanden zijn cruciaal voor de toekomst van Volgas, en het is in de woorden van Louis van Gaal een kwestie van “the death or the gladiolus”.
Volgas is een nicheproduct, dat weten we. Net als bij collega-bladen over voetbal en wielrennen hebben we bewust gekozen voor een redactionele benadering die anders is. Een benadering die wat toevoegt aan het medialandschap rond de autosport, in plaats van bestaande concepten te kopiëren. We zijn Volgas ooit begonnen omdat het een magazine is waar we zelf naar op zoek waren. Een magazine dat niet bestond.
En dus brengen we verhalen die je nergens anders leest. We maken een blad voor autosportfans, zeker, maar ook een blad voor lezers en voor liefhebbers van diepgang. Liefhebbers van verhalen die doorgaans niet de schijnwerpers halen. We blikken terug met het oog van nu, we publiceren doorwrochte analyses en achtergronden, en we halen onze neus niet op voor ‘moeilijke’ verhalen of uitgesproken opinies. Vooral, we zijn wars van de waan van de dag.
Die benadering heeft geleid tot een kleine, maar trouwe fanschare. Het probleem: die fanschare is momenteel té klein. We zijn té niche, ondanks de – naar ons idee – goede distributie. En uiteindelijk valt of staat het succes van elk product bij het cijfer onderaan de streep van de balansrekening: is de kleur van dat cijfer zwart of rood?
Misschien is er geen markt voor autosportverhalen die een bepaalde kwaliteit nastreven. Wie weet is de Nederlandse en Vlaamse autosportfan slechts op zoek naar hapklare brokken op de smartphone. Voor hetzelfde geld zijn wij als grootvader Abe Simpson: oude mannen die schreeuwen naar wolken, achtergelaten door de tijdsgeest.
En toch geloven we dat niet. Er móeten meer zielsverwanten zijn die onze liefde voor de beste autosportverhalen delen. We hebben in de voorbije jaren tal van geweldige schrijvers aan ons weten te binden. Schrijvers die ook weer terugkeren voor een tweede bijdrage, en een derde. Omdat ze deel willen uitmaken van een project als Volgas. Tal van lezers vertellen ons dat ze elk nummer van voor tot achter spellen. En we denken dat er meer lezers te vinden zijn, als we ze maar bereiken.
Maar Volgas wordt gemaakt op een minimaal budget. Wij verdienen er letterlijk niks aan, onze uitgever momenteel ook niet, en onze schrijvers krijgen een vergoeding die in geen enkele verhouding staat tot de tijd die ze in hun verhalen steken. En bij een minimaal budget hoort ook een niet bestaand marketingbudget, waardoor we niet altijd even zichtbaar zijn als we zouden willen.
Geld voor dure campagnes in abri’s of op de televee hebben we niet. Volgas moet het hebben van word-of-mouth. Dus om LVG nog maar eens te parafraseren: help us out of the fire! Deel onze oproep op social media, vertel je vrienden, familie en collega’s over je favoriete Volgas-verhalen en maan ze aan om een abonnement te nemen. Of geef abonnementen cadeau, desnoods aan je cavia. En natuurlijk houden we ons ook aanbevolen voor adverteerders met hart voor de zaak.
Want de sobere realiteit is dit: zonder een significante aanwas van lezers en abonnees op niet al te korte termijn gaat het doek voor Volgas onherroepelijk vallen. Met jullie hulp hopen we dat lot te kunnen ontlopen. Dank voor het lezen.
Hans & Jeroen
Nieuwe abonnees aanmelden doe je het makkelijkst via volgasmagazine.nl/abonneren
Voor contact met de redactie en advertentietarieven, stuur een mail naar info@edicola.nl of bel 0570 – 607561.
‘Er wordt niet meegedeind op de golven van de populariteit van Max Verstappen. Verstappen is zelfs geheel afwezig. De doelstelling is simpel. De beste verhalen over autosport van de beste schrijvers. Afgaande op het eerste nummer gaat het de goede kant op, ook visueel’ Paul Onkenhout in ‘De Volkskrant’ (4 maart 2021)
De autosport leeft als nooit tevoren in Nederland dankzij de successen van Max Verstappen en andere snelle landgenoten. Autosport gaat over snelheid, techniek en durf: hoewel de veiligheid enorm is toegenomen, zijn er slechts weinig sporten waar leven en dood zo dicht tegen elkaar aan schurken. Dat maakt de verhalen over de sport en de hoofdrolspelers zo mogelijk nog fascinerender.
Voor de echte autosportfans is er nu Volgas, hét autosporttijdschrift voor lezers. Volgas brengt drie keer per jaar de beste Nederlandse autosportschrijvers bij elkaar en is bedoeld voor lezers die niet terugdeinzen voor verdieping, pakkende longreads en meeslepende achtergrondverhalen. In het hart van het tijdschrift krijgt een bekende autosportfotograaf de kans zijn of haar beste werk te tonen in een speciaal full colour fotokatern.
De redactie van Volgas is in handen van schrijver/historicus Hans van der Klis en schrijver/podcaster Jeroen Demmendaal.
Alles over de eerste nummers lees je onder Magazine.